בעיות התנהגות אצל ילדים בבית הספר ובבית

בעיות התנהגות קשיים התנהגותיים כשיש פערים בין הרצוי לבין המצוי

יום שני, שעת בוקר מאוחרת, צלצול טלפון. ברקע נשמע קולה המוכר של מחנכת הכתה:
"שלום, מדברת חנה, המחנכת של הראל, לצערי אני נאלצת להזמינכם לשיחה דחופה בשל בעיות ההתנהגות של בנכם,  
הפגישה תהיה בנוכחות הצוות הטיפולי ומנהלת בעיות התנהגות של ילדים בבית הספר וחשוב לי מאד שיתוף פעולה מלא מצדכם".  
"אין בעיה, כמובן שנגיע..." אני ממלמל חרישית.

אנחת ייאוש משתרבבת מבין שפתיי, מה לעזאזל קרה הפעם? ולמה בעיות התנהגות של ילדים בבית הספר לא מצליח להשתלט עליו? 
הרי הראל הוא ילד פיקח כל כך ושובה לב, חייכן וחברותי! אז נכון, הוא קצת שובב לפעמים, אבל לעשות כזה סיפור? נו באמת! 
שילמדו איך להציב גבולות ולהשתלט עליו! איך זה שבבית אני מצליח לעשות זאת?! שיסתדרו גם הם!

הפרעות התנהגות אצל ילדים בבית הספר

פעמים רבות מגיעים אליי לקליניקה הורים מבולבלים ולעתים אף כעוסים אשר לרובם מכנה משותף העובר ביניהם כחוט השני: 
"בבית הוא ילד טוב, ממושמע ואדיב ואילו בבעיות התנהגות של ילדים בבית הספר רואים בו מופרע ומפלצת שהורסת את השיעור..."
במקרים נוספים משליכים ההורים את כעסם על המסגרת החינוכית בטענה כי "בעיות התנהגות של ילדים בבית הספר לא מצליח להתמודד עם הילד"
או כי "המורה שלו פשוט חלשה" או במקרה הגרוע יותר "פשוט מפלצת".

במקרים אלה, אני מקשיב קשב רב לקושי המתואר ע"י ההורים, מחייך אליהם בהבנה ומנסה יחד איתם לבדוק האם באמת הילד שלהם הוא "מלאך יפה נפש" או שמא לא כך הדבר.
קשה לנו כהורים לקבל משוב שלילי על ילדנו, אוצרנו, פרי עמלנו - וברור למה. 
עם זאת, לרוב ניתן לזהות, כי למרות ההתרסה הראשונית של ההורים כנגד דיווחי בעיות התנהגות של ילדים בבית הספר ולאחר שחומות ההכחשה לצד ההיחלצות לצידו של הילד מעט מתמוססות, 
אנו מבינים כי גם בבית קיימים קשיים וראוי שנביט בהם באומץ ונפעל לתיקונם.
קשיים התנהגותיים אצל ילדים ונוער הם תופעה מוכרת אשר מצריכה התמודדות וטיפול שכן ללא התייחסות להפרעה, ההשלכות הרגשיות וההתנהגותיות עלולות להיות קריטיות ומשמעותיות לעתידו של הילד.
בעיות התנהגות נחוות כקושי של הילד לתפקד במסגרת הכללים הנהוגים בהתאם לנורמות המקובלות, וזאת על פני ספקטרום נרחב העלול להביא לפגיעה בילד ובתפקודו לצד פגיעה בסובבים אותו.
דני בן ה 17  הוא תלמיד למופת, ציוניו גבוהים והתנהגותו בבעיות התנהגות של ילדים בבית הספר ראויה לשבח, אך בבית הסיפור הוא אחר לחלוטין: 
דני מרבה לצעוק ולקלל את הוריו, לעתים אף מאיים ולוקח מהם כסף ללא אישור.
רוית בת ה 14 מרבה להיעדר מבעיות התנהגות של ילדים בבית הספר, ובימים בהם מגיעה לשיעורים היא נוטה לווכחנות עם המורים, 
הפרעות רבות ושיבוש מהלך השיעור. בבית מדווחים הוריה על ילדה שקטה וצייתנית.
דוד בן ה 7 ילד רגיש וטוב לב, מכבד את חבריו לספסל הלימודים ומציית לדרישות המסגרת. בבית דוד מכה ללא הרף את אחיו ומתלונן כי זאת אשמתם וכי הם התחילו"
המשותף לדוגמאות הללו הוא שקיים פער בין התנהגות הילד בבית לבין התנהגותו במסגרת. 
פער זה מהווה קושי אשר מצמצם את יכולתו של הילד לממש את הפוטנציאל האישי והרגשי שלו ועלול להסלים לכדי הפרעת התנהגות שמאפייניה הם: 
התנהגות של אלימות כלפי אנשים או בעלי חיים, הרס רכוש, גניבה או הצתה מכוונת, היעדרות מבעיות התנהגות של ילדים בבית הספר, 
שוטטות לילית ובריחות מהבית. אציין עוד כי ההפרעה נחשבת נפוצה יחסית בילדים מתחת לגיל 18 ומאפיינת בעיקר בנים.

הפרעות התנהגות בבית הספר


הפרעות התנהגות – צעדים להתמודדות:

במקרים מעיין אלו נדרשת התערבות טיפולית קצרת מועד ומדויקת המשתפת הן את ההורים והן את בעיות התנהגות של ילדים בבית הספר. תכנית הטיפול מתהווה כפועל יוצא של התמקדות בקושי של הילד לצד המשאבים העומדים לרשותו.
יש למפות את מערך הקשיים ולמצוא את האיזון העדין בין אמפתיה לקושי לבין התמודדות אסרטיבית וחזקה אל מול  הילד. בהרבה מהמקרים, "ויתור לילד" יתפרש כחולשה של ההורה או  המורה ויוביל לעידוד והסלמה של התנהגות לא רצויה אצל הילד.
הצגת חזית אחידה בין ההורים ובעיות התנהגות של ילדים בבית הספר - מניסיוני הקליני, פעמים רבות אני רואה כי כאשר לא קיימת חזית אחידה, זה מנוצל ע"י הילד בדרך של מניפולציות אשר גורמות להישנות ההתנהגות הבלתי רצויה.
הדרכת הורים או הדרכת צוות בנושא של אכיפת סמכויות - בחלק מן המקרים אחד מן הצדדים מגלה קושי באכיפת הסמכות. במקרים אלה יש צורך להקנות כלים אפקטיביים ופרקטיים ע"י חשיבה גמישה ויצירתית.
טיפול בילד להקניית מיומנויות התנהגותיות וקוגניטיביות ברמה הפרקטית - טיפול התנהגותי מהווה פלטפורמה טיפולית בה הילד מתחקה אחר עיוותי חשיבה אשר יוצרים את אותו קושי רגשי שבעקבותיו מתפתחת הפרעת ההתנהגות.
טיפול ממוקד באופן החשיבה הקוגניטיבי מקנה דרכי חשיבה אלטרנטיביות אצל אותו הילד ובעזרת חשיבה מוטמעת ושונה גם האפקט הרגשי מתמתן ובעקבותיו גם דרכי התגובה ההתנהגותיות.
לסיכום, בעיות התנהגות הינן לרוב ביטוי לקושי רגשי שאותו חווה ילדכם. הקושי לעיתים מופיע רק באחת מן המסגרות ולכן נוצר פער בין תפיסתנו את הילד לבין ייצוגו במסגרת החינוכית. 
הקושי הרגשי והפערים הללו עלולים להסלים ולגרום לקשיים רגשיים אצל הילד, קשיים אשר ללא טיפול ומענה ראוי יפגעו בעתידו בהיבטים רבים.

יחד עם זאת הבניית תוכנית התערבות ממוקדת מביאה, ברב המקרים, 
לשיפור דרמטי ומשמעותי בהיבט ההתנהגותי והרגשי של הילד, שיפור זה בגיל מוקדם יועיל רבות לילד בהמשך דרכו.


הפרעות התנהגות אצל ילדים
טיפול ממוקד מטרה ואפקטיבי
קליניקה ברק סבר 039524994