הפרעות התנהגות אצל ילדים ונוער והפרעת התנהגות מתמרדת CD

הפרעות התנהגות אצל ילדים ונוער הפרעת התנהגות מרדנית ODD והפרעת התנהגות מתמרדת CD

הפרעות התנהגות אצל ילדים ונוער טיפול התמודדות אבחנה וסיוע, הדרכת הורים וטיפול לילדים עם קשיים התנהגותיים כל מה שרציתם לדעת בנושא בעיות התנהגות וקשיים התנהגותיים אבחון וסיוע

טיפול הפרעת התנהגות - מהי הפרעת התנהגות

בבואי להגדיר את נושא ההפרעות בהתנהגות ובהתנגדות, עלי לציין כי זוהי אחת מהאבחנות הקשות יותר לאבחון ולהגדרה

נושא ההפרעות בהתנהגות נחקר רבותהפרעת התנהגות CD CONDUCT DISORDER

עוד בשנת 1967 תוארה אבחנה זו לראשונה אצל ילדים

ישנם שתי תת קבוצות עיקריות המוגדרות באבחון ההפרעה

הפרעת התנהגות ילדים הראשונה – הפרעת התנהגות בעלת מאפיינים של התנהגות והתבודדות חברתית, הסתגרות

בהפרעת התנהגות ילדים השנייה- הפרעת התנהגות בעלת מאפיינים ורקע של קושי בחברתיות, בעיות חברתיות

כאשר קושי נוסף הינו הפרעות התנהגות לתא המשפחתי, קשיים התנהגותיים בתוך המשפחה

ישנם מספר סימפטומים התנהגותיים המאפיינים הפרעות בהתנהגות אצל ילדים ונוער

קליניקה טיפול בהפרעות התנהגות קצר מועד ללא טיפול תרופתי 039524994

אבחון של הפרעות התנהגות אצל ילדים ונוער:

על מנת לאבחן הפרעות התנהגות מסוג של od odd יש למעשה על פי ספר האבחנות הפסיכיאטרי הdsm-10 מספר תת אבחנות

הסריקה הרפואית והמחקרית מעידות על מספר תת אבחנות כגון: תוקפנות כלפי בעלי חיים או כלפי אנשים כאשר הדפוס צריך להיות מעל לשנה

לצד זה הרס של רכוש וונדליזם הבא לידי ביטוי בהפרעות התנהגות, כמו כן אנו נהייה עדים לכך שיש העידר אמפטיה או יכולת לראות את סבלו של האחר

לא פעם בהפרעות התנהגות נבחין גם במעשים של מרנה או של הונאה וגניבה לצד אלו של הפרת מוסר וכללי אתיקה ברורים

כמו כן לא פעם אבחנה של הפרעות התנהגות היא הפרת חוקים חמורה קושי להישמע לשלטון או היררכיה והסתבכות במעצרים פלילים או מעצרים.

הפרעות התנהגות כתוצאה של בעיות רגשיות

אחד המאפיינים הפסיכולוגים הבעייתיים ביותר אצל הפרעות התנהגות ובעיות התנהגות אצל ילדים ונוער

יבוא לידי ביטוי בעיקר במאפיינים רגשיים פסיכולוגים ונפשיים, אנו עדים לכך כי בני נוער רבים וילדים הסובלים מקשיים רגשיים ומבעיות התנהגות

יהיו ילדים אשר יש להם בעיה פסיכולוגית הבאה לידי ביטוי במישור ההתנהגותי לצד המישור הקוגניטיבי

למעשה נהיה עדים להיעדר אמפתיה לראות את הסבל והקושי של האדם האחר, כמו כן נהיה עדים לחוסר ביכולות רגשיות לזהות מצוקה של האחר ואף לעתים מסוימות

זאת הדרך של אותו ילד או ילדה לחסות על המצוקה והחסך שקיים אצלם ברמה הרגשית והפסיכולוגית.

נראה לצד אלו היעדר של יכולת להרגיש או אשמה או חרטה ונראה כי המצפון אשר מנחה את רובנו אינו קיים אצלם ואינו בא לידי ביטוי במעשיהם פעמים רבות

גם ברמות הרגשיות נראה אפקט שטוח או לא קיים כלל והשטח של רגשות ושל תחושות.

הפרעות התנהגות תחלואה וסימפטומים נלווים

לא פעם אנו עדים למצוקה גבוהה של מי שסובל מהפרעות התנהגות וקשיים התנהגותיים, מצוקה זאת באה לידי ביטוי ברמה הרגשית

ילד הסובל מקשיים התנהגותיים יסבול לצד אלו אף מבטחון עצמי נמוך ומהיעדר אהבה והערכה מהסביבה, למעט מי שנמצא בסביבה עבריינית ולכן הדימוי העצמי אף נפגע

לכן בגלל כל האמור לעיל אנו עדים לנטייה לשימוש בסמים או בחומרים אסורים או ממכרים כגון אלכוהול ואף נטייה להימורים

כמו כן פעמים רבות עולה לצד האבחון של הקשיים ההתנהגותיים והרגשיים יש גם הפרעות קשב וריכוז המעלות את הפרעות ההתנהגות.

הגורמים להפרעות התנהגות מתחלקים למספר גורמי משנה המעצימים את הפרעות ההתנהגות, בראש ובראשונה מטען גנטי

אשר מהווה את הפרו מצבי להפרעת התנהגות מובחנת לצד גורמים סביביתיים וגורמים של סטרס דחק וחינוך הורי לקוי.

שכיחות אפידמיולוגיה להפרעת התנהגות ובעיות התנהגות:

מחקרים אחרונים משנת 2020 מעידים על שכיחות יחסית גבוהה של הפרעות התנהגות בקרב צעירים, המחקר נעשה בארצות הברית ומעלה כי 3.2 אחוז מהנחקרים נמצאים בהגדרה זאת

יש לציין כי יותר בנים סבלו מאבחנה של הפרעת התנהגות מוגדרת וכי ההפרעה עלולה להופיע לפניי גיל עשר ולהתקבע כאמור במהלך גיל ההתבגרות בין הגילאים 12 ועד לגיל 18

בישראל נעשה מחקר מגביל אשר מצא כי כחצי אחוז מהבנות הנדגמות סבלו מהפרעת התנהגות לעומת כ1.8 אחוז מכלל הבנים הנדגמים

אציין כי שוב יש לקחת בחשבון גם הפרעות של קשב וריכוז והיפראקטיביות אשר ממנה סבלו מרבית הנדגמים ועלולה להיות הסיבה בגינה ההפרעה התפרצה

מיותר לציין כי אין מתאם מוכח בין רמה סוציואקונומית או בין חתך עדתי לגבי הנבדקים, אך כן יש לציין כי השכלה היא קונטר אינדיקציה להופעת התנהגות מאובחנת אצל לילדים ונוער

הפרעות התנהגות קשות הינם :, שקרים, הצתות, ונדליזם,התעללות באנשים או בבעלי חיים,גניבות, בריחות ומרדנות

הפרעות התנהגות ילדים ונוער odd cd

בריחות ילדים בעלי הפרעת התנהגות מהבית או מבית הספר, במידה ולבריחה מבית הספר לא חברו ילדים נוספים אזי ההפרעה קשה יותר

בנוסף בהתעללות לבעלי חיים מצד ילדים יש לשים על כך דגש כיון שזאת מנורה אדומה ויש לבחון לעומק האם מדובר באקט השלכתי או באלמנטים רגשיים מובנים או קיימים אצל הילד

מרדנות הינה אחד הביטויים של הפרעת ההתנהגות המהווה את הקושי העיקרי של הסביבה עם הילדה טיפול בהפרעת התנהגות לילדים

בהפרעת התנהגות מתמרדת בדרך כלל דיווחים רבים יגיעו מהמסגרות השונות בהם הילד נמצא וגם ישנה מרדנות בהורים

(O.D.D) - מאפייני הפרעה מרדנית מתנגדת

לצורך אבחנת ההפרעה התנהגות מרדנית צריכים להתקיים ארבעה קריטריונים

הפרעות התנהגות אצל ילדים ונוער אבחנה טיפול והתמודדות

על הילד עם הפרעת התנהגות לענות על הסימפטומים הבאים אותם אפרט למטה

מאבד את סבלנותו מהיר חימה בהפרעות התנהגות אצל ילדים ונוער

לעתים קרובות מתווכח עם מבוגרים בהפרעות התנהגות אצל ילדים ונוער

לעתים בהפרעות התנהגות אצל ילדים ונוער קרובות מסרב או מתנגד לדרישות וחוקים

בהפרעות התנהגות אצל ילדים ונוער מטריד אנשים מבוגרים

בהפרעות התנהגות אצל ילדים ונוער נוטה להאשים אחרים

בהפרעות התנהגות אצל ילדים ונוער סף גירוי ותסכול נמוכים

בהפרעות התנהגות אצל ילדים ונוער כעוס ומלא התנגדות

נקמני ונוטר טינה. ההפרעה מתחילה עד גיל שש ויש לה קשר ישיר להפרעת התנהגות (Conduct disorder

הפרעות התנהגות ילדים ונוער odd cd

הטיפול בהפרעת התנהגות

בבואי להתייחס לדרך הטיפול, עלי לציין כי זוהי אחת ההפרעות הקשות לטיפול והפרוגנוזה להצלחה טיפולית בהן הינה נמוכה וזאת מכיוון שברוב המקרים הפרעה זו הינה מפריעה יותר לסביבתו של הילד או הנער המתבגר

(הן המשפחתית והן הסביבה המורחבת) ופחות לילד או לנער הלוקים בה. עובדה זאת, לכשלעצמה, פוגמת במוטיבציה של הילד לעשות שינוי

לידיעתכם, אחת מאבני הבוחן המשמעותיות ביותר להצלחתו של טיפול הנה רמת המוטיבציה של המטופל ולכן בהלימה ישירה לאמירתי זאת, אנו עדים לכך כי הדבר נמצא ביחס ישיר לדבריי הקודמים

כמו כן, מכיוון שאנו מדברים על הפרעת התנהגות, שיטת הטיפול המומלצת ביותר, בעיני, הינו טיפול בעל אוריינטציה התנהגותית

בחלק מן המקרים ישנה הטבה בסימפטומים או בביטוי ההתנהגות על ידי דרך של טיפול התנהגותי המבוסס על עיקרון של חיזוקים וסנקציות

אולם, מכיוון שמעבר לביטויים ההתנהגותיים ישנם אפיונים אישיותיים פתולוגים, אזי, ללא טיפול מעמיק המצריך שיתוף פעולה ומוטיבציה של המטופל, לא יהיה שינוי אינטגרלי מעמיק והמטופל יחזור על דפוסים התנהגותיים "בעייתיים" שוב

הפרעות התנהגות אצל ילדים ומתבגרים


טיפול בילדים ונוער בקישור הבא: קושי לילד ללכת לבית ספר בעיות בבית הספר

שיטת טיפול נוספת הינה ניתוקו של הילד או הנער המתבגר מסביבתו הטבעית והעברתו לטיפול מוסדי - חוץ ביתי

פתרון זה היו פתרון אשר לעתים מצטייר כפתרון קיצוני ויוצא דופן

אולם מבטא פתרון אופטימלי כחלק מכורך המציאות והנסיבתיות המאפיינת את ההפרעה

ברק סבר

פסיכותרפיסט, התנהגותי – קוגניטיבי

קליניקה 03-9524994

מקורות: ביבליוגרפיה הפרעות התנהגות ילדים ונוער odd cd

ויצמן, א' (1998). הפרעות בהתנהגות. בתוך ש' טיאנו (עורך), פסיכיאטריה של הילד (עמ' 313-318). תל-אביב: דיונון. (1099036)

גרוסמן, ד. (1986). ילדים בעייתיים בכתות רגילות. ת"א: צ'ריקובר.

גרינספן ס., ווידר ש. (2004). ילדים עם צרכים מיוחדים-מדריך לעידוד צמיחה אינטלקטואלית ורגשית. עיתם

הד החינוך (עורך) (2004). חשופים בכתה, אלימות נגד מורים. הד החינוך,פברואר, גליון 6.

טיאנו שמואל (1998). פסיכיאטריה של המתבגר. דיונון, ת"א.

יריב אליעזר (1996). שיחת משמעת: מודל לדו-שיח אפקטיבי במצבי קונפליקט בכיתה. רכס

משמעת בכתה – היבטים פסיכולוגיים וחינוכיים. (1996). פרסומי מכון ברנקו-וייס, ירושלים אדל, א.

עומר חיים (2002). המאבק באלימות ילדים-התנגדות לא אלימה. מודן

משרד החינוך והתרבות ומכון מופ"ת (עורך). (1995). שיטות הוראה חלופיות בהכשרת מורים

Hartman, C.A. (1999). Syndrome dimensions of the child behavior checklist and the teacher report from: A critical empirical evaluation. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 70 (7), 1095-1116. (001098084)

Kazdin, A.E., & Wassell, G. (2000). Therapeutic changes in children, parents

, and families resulting from treatment of children with conduct disorder problems. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39 (4), 414-420. (001136971)

תנאי שימוש כל הזכויות שמורות לברק סבר© מדינת ישראל Terms of use The State of Israel. All Rights Reserved 1996- 2009, © Copyright